Přeskočit na hlavní obsah

Návod na ponožky od prstů nahoru - I.díl



Dnes mám pro vás I. díl návodu na pletení ponožek od prstů nahoru v jednom kuse na kruhových jehlicích, tedy tak, jak je pletu já. Tento způsob se mi zatím osvědčil nejvíc. Je jednoduchý, pata se plete, když  k ní dojdete, nic nedoplétáte ani nezašíváte a téměř ani nepočítáte, takže skutečně doporučuji i pro začátečnice.

materiály: 300-400m ponožkové příze (v aj sock nebo fingering, ale lépe s přídavkem nylonu, pak ponožky déle vydrží) většinou je to jedno 100g klubko. Ale něco vám zbyde, podle velikosti ponožek. 

1x kruhové jehlice velikosti 2mm (můžete použít i větší, pokud vám to vyhovuje lépe, jen bude pravděpodobně třeba upravit počet ok podle podle popisu níže). Můžete použít i ponožkové jehlice, ale budete mít pravděpodobně problém při nahazování ok, protože tyto jehlice jsou nepružné. Mně osobně se lépe nahazuje na kruhovky, ale záleží to samozřejmě na vás. Používám jehlice 80 nebo 100cm dlouhé.

2 -4 značítka (můžete místo nich použít kousek jinak barevné příze), budete si potřebovat označit 2, lépe však 4 místa (aspoň napoprvé, aby jste se nepopletly). Návod píšu polopaticky i pro začátečnice, pokud jste už zkušenější a víte, že se nepopletete, značítka můžete samozřejmě vynechat. 

velikost: návod je na průměrnou ženskou nohu (mám vel. 38, nemám žádné atypické kotníky aj.) 

Pletu od prstů nahoru. Na kruhových jehlicích. Celou ponožku včetně paty na jeden zátah bez sešívání. Nejdříve jednu ponožku, pak druhou, ALE můžete plést i dvě najednou. K tomu vám může vám pomoct kniha od Mellisy Morgan-Oakes 2-at-a-Time Socks. Vyšla i v češině pod názvem Pleteme dvě ponožky najednou (od špičky).


Základ je nahodit celkem 24 ok, 12 ok na každou jehlici. Používám tento postup:

Na vrchní jehlici nejprve uděláme počáteční smyčku. Při tom si necháme koneček dlouhý asi 20cm (ne jako já na obrázku, kde jsem schválně pro ukázku nechala kratší).


Jehlice dáme k paralelně k sobě. Uzlík bude na té vrchní jehlici a koneček příze směřuje nahoru. Koneček budeme mít zajištěný za ukazováčkem, pracovní nit za palcem. S konečkem uděláme první smyčku zespoda spodní jehlice a protáhneme mezi jehlicemi.



Druhé oko uděláme tak, že spodní (pracovní) nit pomocí palce přetáhneme svrchu přes vrchní jehlici zase doprostřed mezi jehlice (čím vytvoříme oko). 



Pak zase nahodíme na spodní jehlici konečkem příze.


Takto střídáme vrchní nit na spodní jehlici, spodní nit na horní jehlici, až dokud nemáme na každé jehlici 12 ok. Tady na obrázku je koneček moc krátký, nevyšlo by mi to, vy musíte začít s delším.


Zespoda práce budete mít ve výsledku dvě řady bouliček. Pamatujte, že vaše poslední oko musí být nahozeno na spodní jehlici (počáteční smyčka se počítá jako první oko).



Když máme nahozeno 12 ok na každé jehlici, jehlice přetočíme hroty doprava a vytáhneme spodní jehlici a můžeme začít plést. Nejprve horní řadu, pak otočíme a pleteme spodní. Tak upleteme 1. řadu.



Dále si vložíme značítka a budeme přidávat oka až na požadované množství. Pro sebe přidávám až na 60ok (30 na každou jehlici). Množství si ale můžete přizpůsobit podle své velikosti. Kvůli pletení paty je vhodné mít číslo dělitelné 3 (takže třeba 27,30, 33, 36 atd.)


Další řada tedy bude vypadat takto: (první jehlice)
1 hladce, vložíme značítko 1 oko rozpleteme na dvě, pleteme hladce k poslednímu oku na této jehlici, toto poslední oko rozpleteme na dvě, (druhá jehlice) zopakujeme postup z první jehlice. Tzn. vždy přidáváme celkem 4 oka během řady.

2.řada: pleteme hladce.

Tyto dvě řady střídáme, pokud nemáme daný počet ok.



Dále pleteme hladce až k začátku paty. Patu budeme začínat u kotníku viz obrázek. Aby ponožka potom dobře seděla, je vhodné aby byla o něco menší než je ve skutečnosti noha. Proto když budete doplétat k místu, odkud budeme začínat patu, pleteninu trochu natahujte. Není dobré, aby tady byla ponožka volná!



Pletení paty vám zde popíšu zase příště. 




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Návod na pletenou čepici pro muže

Nevím jak váš muž, ale ten můj neustále ztrácí čepice. Pak dostane rýmu a je často protivný. Navíc je v čapkách docela vybíravý. Čepice nesmí mít pokud možno žádný "rádoby" módní vzor a hlavně musí být černá. Abych předešla domácí neshodě, naučila jsem se plést super jednoduché a rychlé pánské čapky.  Návod si můžete přečíst níže. 

materiály: cca 130m středně silné příze (takové, co má na 100g asi 180-200m), já např. používám Limu od Dropsu 2 přadena
jehlice: 4mm kruhové nebo ponožkové (na kterých se vám líp plete dokola)
vzorek: 20ok na 10cm pleteno vzorem 2hladce x 2 obratce
výsledná velikost: cca 25cm výška, šířka cca 50-57cm (čepice se hodně natáhne, z mé zkušenosti jde na hlavu jak 54cm tak 58cm v obvodu)



Nahodíme 88ok.
Spojíme pro pletení dohromady a na začátek si můžeme vložit značítko. Bude se nám pak lépe hledat, kde začít tvarování vršku čepice.
Řada 1: Pleteme žerzej 2x2 : 2 hladce, 2 obratce – opakujeme až do konce řady.
Opakujeme tuto řadu asi po 20cm. 

Dále následuje …

Návod na ponožky od prstů nahoru - II.díl

V minulém díle jsme se naučily nahazovat od prstů a upletly jsme až k místu, kde budeme začínat patu. Upozorňovala jsem, že je třeba při práci k tomuto místu spíše pleteninu natahovat, aby vám ponožka pak dobře seděla a nebyla volná.



Patu budeme plést jen na polovině ok. Druhou polovinu ponecháme na druhé jehlici  a zatím si je nebudeme všímat. Jak jsem psala v minulém díle, mám nahozeno celkem 60 ok, tedy patu budu plést na 30 okách. Mám je už od začátku vymezena dvěma značítky. Teď budeme potřebovat ještě dvě další.



Pro tvarování paty budeme používat tzv. krátké řady. Ty se můžou plést různými způsoby. Já používám jednoduchý způsob, který se v aj nazývá german short rows (tedy německé krátké řady). Popis máte dole rozepsaný včetně obrázků. Raději však ještě dodávám dvě videa, které jsem k tomu našla a kde je to krásně vidět:
První video
Druhé video


1. řada (lícová): Pleteme hladce k poslednímu oku. Práci otočíme na rub. Poslední upletené oko vrátíme na pravou jehlici s nití ve předu …